Jak vybrat doménu?

Doména je internetová adresa, pod kterou vás budou lidé a firmy vyhledávat. Doména se vždy skládá z názvu (např. u nás "vporadku") a koncovky (např. ".cz"). Snažte se o to, ať doména obsahuje název, kterým se prezentujete. Může to být název vaší firmy, produktu nebo služby. Doménové jméno může vaše podnikání provázet dlouhé roky. Doména je základní prvek, který si návštěvník při návštěvě může rychle zapamatovat. Opravdu dobrým výběrem domény snížíte náklady na reklamu a zvýšíte příjmy.

Jaká by měla doména být?

Při výběru té správné domény je důležité myslet na to, aby doména splňovala následující kritéria. Jaká by tedy Vaše nová doména měla být?

1

Krátká a snadno zapamatovatelná

Doména by měla být snadno zapamatovatelná. Důležitá věc je délka domény. Čím kratší název domény zvolíte, tím lepší. Příliš dlouhá doména rovněž dává příležitost různým omylům, překlepům a nedorozuměním. Kratší název se lépe pamatuje, dobře se vejde na propagační materiály a snáze se sděluje rozhovorem. Příliš dlouhá doména rovněž dává příležitost různým omylům, překlepům a nedorozuměním.

2

Dobře zní

Ideální je, když lze název v daném jazyce snadno vyslovit bez nejasností. Nezapomeňte že občas budete sdělovat telefonicky odkaz na web a svůj email, ktery název domény také obsahuje.

3

Klíčová slova

Klíčová slova v doméně už nejsou pro vyhledávače tak důležité, jejich vliv v doméně na vyhledávání je mizivý. Dobrých pozic ve vyhledávačích dosáhnete spíše kvalitním obsahem než doménou. Výskyt klíčového slova vás nespasí, byť může lehce pomoci. Pokud je vaše doména např. letenky.cz, je to dobře z pohledu, že se doména dobře pamatuje. Doporučujeme volit unikátní názvy, než do domény dávat klíčové slova a vytvořit z názvu paskvil.

4

Bez číslic

Při výběru domény se snažte vyhnout použití číslic. Taková doména se mnohem hůře pamatuje. Lidé si nemusí zapamatovat celý název včetně číslic a vy budete nevědomě posílat návštěvníky na konkurenční firmu, která vlastní doménu bez číslic.

5

S pomlčkou nebo bez?

Doména může být jak s pomlčkou, tak bez ní. Obecně platí, že bezpomlčková doména je lepší možnost než pomlčková. Pomlčka je spíše na obtíž, hůře se diktuje a pamatuje. Vhodné využití pomlčky je pouze u víceslovných domén. Pokud vlastníte doménu s pomlčkou, platí zde nepsané pravidlo, že je dobré vlastnit i doménu bez pomlčky. Nikdo potom nebude moct parazitovat na vaší doméně. Velká chyba je vlastnit pomlčkovou variantu domény a nevlastnit verzi bez pomlčky.

6

.CZ nebo jinou?

Před zvolením domény je potřeba si ujasnit, na jaké trhy se soustředíte. Jestliže je vaše podnikání zaměřeno na Českou republiku, je  vhodnější vlastnit národní doménu .cz.  Pokud se chcete prezentovat mezinárodně, můžete zvolit domény s koncovkou .com (původní účel jako domény pro komerční organizace), .eu (pro občany a organizace států Evropské unie), .net a dalšími. Tyto domény nedosahují pro český trh kvality domén .cz a naopak. Jestliže se rozhodnete pro mezinárodní domény, doporučujeme zakoupit i doménu .cz a přesměrovat jí na váš web. Jestliže chcete podnikat v ČR a doménu .cz je již obsažena, je nesmysl kupovat doménu s jinou koncovkou. Uživatel si bude vždy pamatovat doménu s .cz koncovkou a vy budete přicházet o cenné návštěvníky.

Jak vymyslet správnou doménu

Doménové jméno si můžete zvolit jakékoli, které ještě není zaregistrované. Snažte se zvolit pokud možno unikátní doménu. Plusem bude, když se tato bude nějakým způsobem vztahovat k tématu webu. Neměla snadno zapadnout mezi ostatními, ale zároveň je potřeba, aby byla dobře zapamatovatelná. Pokud potřebujete inspiraci, přinášíme několik námětů, které vám mohou pomoct vymyslet doménu.

  1. Spojení slov – Optimálně spojení dvou slov, můžete využít podstatné a přídavné jména, slovesa, zájmena a další slovní druhy. Jako příklad může být uvedeno OpravyAutomobilu.cz
  2. Internetová písmena – Před slovo v doméně přidáte písmenka i nebo e. Z domény vznikne adresa např. ePojisteni.cz
  3. Touha, či plán – Použití slova, které vyvolává touhu či plán. Např. ChciPracovat.cz, BuduTancovat.cz
  4. Nespisovná čeština – Pro projekty, které se obejdou bez seriózní domény, můžete použít odlehčený název. Vhodné pro služby, které jsou zaměřeny na mladé lidi. Např. VotocVohoz.cz
  5. Použití oblíbených slov – Některá slova se objevují v doménách velice často. Mezi nejpoužívanější patří slova: top, nej, ráj, svět, mega, online, shop.
  6. Přivlastňovací domény – Domény, v nichž je obsaženo přivlastňovací zájmeno. Např. muj-antikvariat.cz

Náš tip

jak zvolit nejlepší název

  • Napište si seznam z 10-15 názvů co vás napadnou.
  • Ověřte, zda jsou tyto domény volné k registraci. Např. na webu Wedos.
  • Určitě část budete muset ze seznamu vyškrtnout z důvodu, že už jsou zaregistrované.
  • Vyslovte každý ze zbývajících názvů několikrát nahlas.
  • Udělejte si malý průzkum a zeptejte se známých, jaký název se jim líbí víc.
  • A nakonec zvolte to nejlepší jméno s přihlédnutím k výše uvedeným doporučením.

Vybrat a zvolit správný název domény je zajisté důležitý úkol. Při výběru domény musíte myslet na to, že vás doménové jméno bude provázet po dlouho dobu. Je potřeba najít takové jméno, které vás nebo vaše záměry vystihuje.

Doména 2.řádu nebo 3.řádu?

Domény jsou rozděleny do tří řádů. I. řád je nejvyšší a národní doména. II. řád prezentuje vaší internetovou adresu a je umístěn hned za národní doménou. Doména III. řádu, neboli subdoména je rozšíření domény o další úroveň směrem doleva.

Existují možnosti umístit svoje webové stránky či projekt zdarma na subdomény u několika internetových společností. To, ale zásadně nedoporučujeme.

Myslete na to, že při reklamních kampaních budete dělat reklamu i poskytovateli subdomény. Vaše společnost také nebude působit příliš důvěryhodně. Vlastní doména zato působí profesionálně a získáte dobrou reputaci. Na vlastní doméně si navíc můžete snadno založit vlastní e-mailové adresy.  Samotná doména (např. .cz) stojí okolo 150 Kč za 1 rok, nejedná se o nijak finančně náročnou investici. Vlastní doména neodmyslitelně patří k úspěšnému projektu.

wedos

SdíletShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on VK