Jak sestavit zadání na vytvoření webové stránky?

Proč je vůbec potřeba vytvářet zadání? Jak správně zformulovat požadavky, aby bylo dosaženo nejlepších výsledků?

Zadání na tvorbu webových stránek není jen návod pro vývojáře, je to dokument, na jehož základě zákazník hodnotí kvalitu hotového produktu. Zadání je nedílnou součástí smlouvy na vytvoření webu.

Cílem zadání na tvorbu webových stránek je minimalizace rozdílů mezi představami na obou stranách: zákazníka a programátora.

Ale především zadání je potřebné pro samotného zákazníka. Práce na něm vám umožní lépe porozumět svým vlastním potřebám, odhalit "slabá místa" projektu.

Dokonce pokud najdete prototyp pro své stránky a chcete, aby vám vytvořili přesně totéž, snažte se popsat, jak takové stránky fungují. Jedna věc je intuitivně pochopit, jak by vše mělo fungovat a něco zcela jiného - popsat to slovy srozumitelnými pro jinou osobu.

Takže, co potřebuje vědět tvůrce webu, aby odvedl kvalitní práci při tvorbě webu?

  1. Účel internetového projektu

    Pokuste se formulovat cíle, které stavíte do popředí budoucího webu, i když se vám zdá, že tyto cíle zní triviálně. Tím se zorientujete vy i budoucí projektanti tím správným směrem.

  1. Cílová skupina

    Pro koho vytváříte stránky? Kdo jsou vaši návštěvníci? Minimálně musí zákazník mít představu základních kritérií: pohlaví, věk, národnost.

    Příklad 1: muži ve věku 21-35 z Prahy
    Příklad 2: studenti ve věku 23-26 let z České republiky a Slovenska

  1. Obsah a struktura stránek

    Představte si své stránky ve formě brožury nebo knihy a pokuste se strukturovat informace v kapitolách, oddílech a podkapitolách. Máte-li obchod nebo katalog, to vše napište do obsahu. Hloubka vnoření není omezena, ale v praxi se 2-3 úrovně ukazují jako dostatečné.

    Popsat části webu je vhodné ve formě tabulky; v prvním sloupci, bude pořadové číslo a název sekce, zatímco v druhém - popis. Vhodné bývá upozornit, na které stránce jste viděli položku, kterou chcete převzít na své webové stránky - to ulehčí programátorovi zadání.

    • Navigace
      Navigační menu se obvykle skládá z hlavního menu a podmenu s odkazy na vnitřní stránky. V této etapě si zkuste představit a pak popsat možné způsoby, jak se pohybovat po webu. Vertikální (vnitřní část) a horizontální (mezi sekce) přechody by neměly mít za následek ztrátu "orientace". Na vnitřních stranách je užitečné mít tlačítko "zpět" na předchozí stránku. Intuitivní navigace – je klíčem k úspěšnému fungování webu.
    • Struktura a obsah stránek
      V této etapě je třeba popsat všechny stránky webu, včetně názvu stránky, textové a grafické informace, odkazy na jiné stránky a weby.
    • Funkce
      Pro stanovení ceny projektu je důležité znát předem jakou funkčnost a možnosti má mít web. Například dostupnost formuláře pro odběr novinek, verze pro tisk, podpora více jazyků, funkční tlačítka sdílení v sociálních sítích atd.
  1. Administrace - správa webu

    Pokud plánujete spravovat stránky svépomocí, je třeba podrobně popsat, jak si představujete práci s redakčním systémem. Co přesně chcete měnit a jak často to chcete dělat (například: budete měnit pouze texty / budete pravidelně aktualizovat fotografie v galerii / každý týden zveřejníte novou fotografii na hlavní stránce).

Tipy

  • Sestavte portrét návštěvníka webu.
    Musíte vědět, kde pracují a kolik vydělávají lidé, kteří budou chodit na webové stránky společnosti; kolik je jim let; koho je víc - mužů nebo žen; kde žijí (země, město, okres). Podle toho je užitečné provádět marketingový výzkum trhu. Podle výsledků budete moci vybrat nejreprezentativnější kategorie návštěvníků vašich stránek. Například na webu, jehož hlavní funkcí – je prodej, kategorie mohou být tyto: kupující (ti, kteří budou objednávat produkty on-line, nebo vyhledávat adresy prodejen). Tato kategorie, ve stromové struktuře, je rozdělena do dílčích podkategorií: zákazníci, kteří si objednají exkluzivní modely; zákazníci, kteří mají zájem o výprodeje; zákazníci, kteří hledají trendy na trhu a tak dále. Obchodníci, velkoobchodníci, partneři (ti, kteří mají zájem o zprostředkování a obchodní informace). Ostatní (tato kategorie může zahrnovat například ty, kteří přijedou na místo pro výzkumné účely). Portréty návštěvníků pomůžou představit chování uživatele a následně vypracovat nejučinnější model webu a přizpůsobit vaše stránky konkrétní skupině klientů.
  • Vymyslete scénář chování uživatele.
    Pokud chápete, jak by měly fungovat webové stránky, pokuste se napsat scénář k jeho funkčnosti. Představte si, že jste návštěvník a přemýšlejte o tom, zda pro něj bude snadné najít, přečíst a pochopit informace na těchto webových stránkách. Díky scénáři pro vás bude snazší pochopit, jak by měla struktura webových stránek vypadat. Funkčnost a struktura – to je poloviční výhra pro zadání na tvorbu webových stránek. Informace o funkcích a struktuře stačí pro zpracování vývojářem předběžné cenové kalkulace na tvorbu webové stránky.
  • Vnesení korektur.
    V době, kdy je stanoveno zadání a smlouva je podepsána oběma stranami, je to pouze začátek. V procesu vytváření stránky kvůli různým omezením (technické, časové, atd.) se budou vždy muset provést úpravy. Z tohoto důvodu je vhodné jednat s vývojáři na pravidelných setkáních (jednou za dva týdny, jednou měsíčně), na kterých budete moci projít prozatímní výsledky a diskutovat o možných změnách. Předvídat předem veškeré potřebné funkce neumí nikdo.

Přemýšlejte, jak bude fungovat váš web nejen dnes, ale např. za rok. Jaké účely má plnit teď, a jaké za několik měsíců. Podrobnou analýzu a dopracování funkčnosti, se doporučuje provádět jednou ročně.